Kopie czy oryginały dokumentacji powypadkowej przekazać do PIP i prokuratury?
31.10.2023AKTUALNE
Pytanie:
Czy do prokuratury i PIP ma być dostarczony oryginał protokołu powypadkowemu czy kopia?
Odpowiedź:
Wszystkie protokoły sporządzone w niezbędnej liczbie egzemplarzy (o czym mówią przepisy) mają status oryginalnych protokołów, tym samym do wspomnianych instytucji będą wysyłane oryginały.
Czytaj także: Komu należą się kopie dokumentów z postępowania powypadkowego>>>
Udostępnienie protokołu instytucjom zewnętrznym
Wypadek przy pracy nie w każdym przypadku jest prywatną sprawą między poszkodowanym a pracodawcą. Jeżeli wypadek nosi znamiona wypadku:
- ciężkiego,
- śmiertelnego lub
- zbiorowego
obowiązkiem pracodawcy jest zawiadomienie właściwego miejscowo okręgowego inspektora pracy oraz prokuratury.
Zasadą jest, że protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych pracodawca niezwłocznie doręcza właściwemu inspektorowi pracy. Przepisy rozporządzenia w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy nie obligują wprawdzie bezpośrednio przesyłania protokołów do prokuratury, obowiązek taki może wynikać z decyzji prokuratury – w zakresie udostępnienia dokumentacji powypadkowej.
W powyższej sytuacji pojawia się problem, czy właściwym postępowaniem jest przesłanie oryginałów protokołu, czy może sporządzenie jego kopii?
Odnosząc się do powyższego dylematu należy zauważyć, że zgodnie z przepisami wspomnianego rozporządzenia, zespół powypadkowy sporządza protokół powypadkowy w niezbędnej liczbie egzemplarzy i wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową doręcza niezwłocznie pracodawcy w celu zatwierdzenia. Należy zatem przyjąć, iż protokoły przesyłane PIP oraz do prokuratury to protokoły oryginalne. Tak jak każdy jest oryginalny protokół sporządzony w niezbędnej liczbie egzemplarzy.
Czytaj także: Komu należą się kopie dokumentów z postępowania powypadkowego>>>
Oczywiście nie ma bezwzględnego wymogu, aby oryginalne w każdym przypadku były załączniki. Dlatego można poprzestać na ich kopiach.
Polecamy także: Jakie dokumenty z postępowania powypadkowego przekazać do komórki finansowej w celu wypłaty wynagrodzenia?>>>
Podstawa prawna
- art. 3 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn. Dz. U z 2019 r. poz. 1205),
- § 13 rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U z 2009 r. nr 105 poz. 870).
Autor:
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania