Jakich zmian w ocenie ryzyka zawodowego należy dokonać w przypadku przeniesienia pracowników administracyjno-biurowych do kontenerów biurowych na czas remontu biurowca?
Pytanie
Jakich zmian w ocenie ryzyka zawodowego należy dokonać w przypadku przeniesienia pracowników administracyjno-biurowych do kontenerów biurowych na czas remontu biurowca?
Czy w kontenerach biurowych należy dokonać pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy?
ODPOWIEDŹ
W razie przeniesienia pracowników administracyjno-biurowych do kontenerów biurowych na czas remontu budynku biurowego należy w ocenie ryzyka zawodowego dokonać zmian, jeżeli zmieniły się:
a) stosowane przez pracowników maszyny, narzędzia i materiały,
b) wykonywane przez pracowników zadania,
c) występujące na stanowisku niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe czynników środowiska pracy.
Jeżeli wskazane wyżej warunki nie zmieniły się nie wydaje się zasadne dokonywanie zmian w ocenie ryzyka zawodowego.
W przypadku przeniesienia pracowników administracyjno-biurowych do kontenerów biurowych należy dokonać pomiarów natężenia i równomierności oświetlenia elektrycznego na nowych stanowiskach pracy, a także dokonać pomiaru hałasu na stanowiskach pracy, jeżeli w kontenerze biurowym pojawiły się nowe urządzenia generujące hałas lub hałas z zewnątrz kontenera biurowego docierający do stanowisk pracy zaczął mieć wpływ na pracę pracowników biurowych.
UZASADNIENIE
Zgodnie z § 39a rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy – dalej r.b.h.p. pracodawca ocenia ryzyko zawodowe występujące przy wykonywanych pracach, w szczególności przy doborze wyposażenia stanowisk i miejsc pracy, stosowanych substancji i preparatów chemicznych, biologicznych, rakotwórczych lub mutagennych oraz zmianie organizacji pracy. Podczas oceny ryzyka zawodowego uwzględnia się wszystkie czynniki środowiska pracy występujące przy wykonywanych pracach oraz sposoby wykonywania prac. Stosowane w następstwie oceny ryzyka zawodowego środki profilaktyczne, metody oraz organizacja pracy powinny:
1. zapewnić zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników,
2. być zintegrowane z działalnością prowadzoną przez pracodawcę na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej zakładu pracy.
Pracodawca prowadzi dokumentację oceny ryzyka zawodowego oraz zastosowanych niezbędnych środków profilaktycznych. Dokument potwierdzający dokonanie oceny ryzyka zawodowego powinien uwzględniać w szczególności:
1) opis ocenianego stanowiska pracy, w tym wyszczególnienie:
a) stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów,
b) wykonywanych zadań,
c) występujących na stanowisku niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych czynników środowiska pracy,
d) stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
e) osób pracujących na tym stanowisku;
2) wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko;
3) datę przeprowadzonej oceny oraz osoby dokonujące oceny.
Zgodnie z § 15 ust. 1 r.b.h.p. pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami.
Zgodnie z § 25 r.b.h.p. w pomieszczeniach stałej pracy należy zapewnić oświetlenie dzienne, chyba, że jest to niemożliwe lub niewskazane ze względu na technologię produkcji, a na stosowanie oświetlenia wyłącznie elektrycznego pracodawca uzyskał zgodę właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydaną w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy.
Zgodnie z § 26 r.b.h.p. oświetlenie dzienne na poszczególnych stanowiskach pracy powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac i wymaganej dokładności oraz powinno spełniać wymagania określone w Polskiej Normie. Niezależnie od oświetlenia dziennego w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie elektryczne o parametrach zgodnych z Polskimi Normami.