< Wszystkie artykuły

Czy członkowie zarządu powinni posiadać aktualne szkolenia BHP dla kierujących pracownikami?

Pytanie

Zarząd spółki działa na podstawie umowy o świadczenie usług zarządzania – kontrakt menedżerski.

Czy członkowie zarządu powinni posiadać aktualne szkolenia BHP dla kierujących pracownikami?

Kto powinien ich kierować, kto pokrywa koszty takich szkoleń?

W zawartym kontrakcie menedżerskim nie ma zapisów regulujących powyżej wskazane kwestie.

ODPOWIEDŹ

Członkowie zarządu, jeżeli są (a zapewne są) osobami kierującymi pracownikami, powinni posiadać aktualne szkolenie bhp dla takich osób, bez względu na formę zatrudnienia. Jeżeli kwestia finansowania takich szkoleń nie została uregulowana w umowie, to powinien je pokryć podmiot zlecający pracę.

UZASADNIENIE

W myśl art. 2373 § 2 ustawy z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.) – dalej k.p. pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Szkolenie pracownika przed dopuszczeniem do pracy nie jest wymagane w przypadku podjęcia przez niego pracy na tym samym stanowisku pracy, jakie zajmował u danego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę.

Ponadto, zgodnie z art. 2373 § 21 k.p., również pracodawca jest obowiązany odbyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nim obowiązków. Szkolenie to powinno być okresowo powtarzane.

Szczegółowe zasady organizowania i przeprowadzania powyższych szkoleń określone zostały w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 27.07.2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860 ze zm.) – dalej r.s.b.h.p.

Pomimo tego, że przepisy prawa pracy odnoszą się przede wszystkim do pracowników, a więc osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, to jednak zgodnie z art. 304 § 1 k.p. pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy – o jakich mowa w art. 207 § 2 k.p. – także osobom fizycznym wykonującym pracę na podstawie innej niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, jak również osobom prowadzącym działalność gospodarczą na własny rachunek w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. Ponadto, w myśl art. 304 § 3 k.p., obowiązki określone w art. 207 § 2 k.p. stosuje się odpowiednio do przedsiębiorców niebędących pracodawcami, organizujących pracę wykonywaną przez osoby fizyczne:

1. na innej podstawie niż stosunek pracy,

2. prowadzące na własny rachunek działalność gospodarczą.

Przepisy bhp nie rozstrzygają, w jaki sposób obowiązek ten powinien zostać zrealizowany.

Uważam jednak, że członkowie zarządu, jeżeli są (a zapewne są) osobami kierującymi pracownikami, powinni posiadać aktualne szkolenie bhp dla takich osób bez względu na formę zatrudnienia. Ma to istotne znaczenie zwłaszcza w aspekcie ich odpowiedzialności za stan bhp, bowiem zgodnie z art. 212 k.p., to właśnie na nich ciążą ważne obowiązki w zakresie bhp.

Odnosząc się z kolei do kwestii finansowania takich szkoleń należy wyjaśnić, że przepisy nie rozstrzygają, kto powinien pokryć ich koszty. Uważam jednak, że jeśli nie zostało to uregulowane w umowie powinien je pokryć podmiot zlecający pracę.

Table of Contents