Obowiązek przeprowadzania oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego
Jednym z istotnych elementów zapewnienia właściwej profilaktyki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy jest sporządzanie oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk w zakładzie pracy.
Wypadki przy pracy lub choroby zawodowe mogą być spowodowane brakiem informacji o ryzyku zawodowym na danym stanowisku lub też akceptowaniem zbyt dużego ryzyka. W tym celu wykonuje się ocenę ryzyka zawodowego by sprawdzić, czy właściwie zostały określone zagrożenia dla danego stanowiska i czy ryzyko z nimi związane są akceptowalne. Obowiązek przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego znalazł odzwierciedlenie w różnych aktach prawnych, tj.:
• ustawa z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy – dalej k.p.;
• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy – dalej r.b.h.p.;
• rozporządzenie Ministra Zdrowia z 2.02.2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
• rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 5.08.2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne;
• rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 22.04.2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki;
• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 14.03.2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych oraz innych pracach związanych z wysiłkiem fizycznym .
Ustawodawca w art. 226 k.p. nałożył na pracodawcę obowiązek przeprowadzania oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego występującego przy określonych pracach i związanego z wykonywaną pracą oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające to ryzyko.
Bardziej szczegółowe wymagania wobec oceniania ryzyka zawodowego określa art. 39a r.b.h.p.. Zgodnie z nim pracodawca ocenia ryzyko zawodowe występujące przy wykonywanych pracach, w szczególności przy doborze wyposażenia stanowisk i miejsc pracy, stosowanych substancji i mieszanin chemicznych, biologicznych, rakotwórczych lub mutagennych oraz zmianie organizacji pracy. Podczas oceny ryzyka zawodowego uwzględnia się wszystkie czynniki środowiska pracy występujące przy wykonywanych pracach oraz sposoby wykonywania prac.
Stosowane w następstwie oceny ryzyka zawodowego środki profilaktyczne, metody oraz organizacja pracy powinny:
1) zapewniać zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników;
2) być zintegrowane z działalnością prowadzoną przez pracodawcę na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej zakładu pracy.
Pracodawca prowadzi dokumentację oceny ryzyka zawodowego oraz zastosowanych niezbędnych środków profilaktycznych. Dokument potwierdzający dokonanie oceny ryzyka zawodowego powinien uwzględniać w szczególności:
1) opis ocenianego stanowiska pracy, w tym wyszczególnienie:
a) stosowanych maszyn, narzędzi i materiałów,
b) wykonywanych zadań,
c) występujących na stanowisku niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych czynników środowiska pracy,
d) stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,
e) osób pracujących na tym stanowisku;
2) wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego dla każdego z czynników środowiska pracy oraz niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko;
3) datę przeprowadzonej oceny oraz osoby dokonujące oceny.
Wymagania prawne nie określają, jaką metodą należy wykorzystać przy ocenie ryzyka zawodowego. Dlatego to sam pracodawca wybiera metodę, która będzie odpowiadać warunkom pracy w jego firmie. Jedną z powszechnie stosowanych metod jest metoda Risk Score, którą wykorzystano do wykonania modelowych kart oceny ryzyka zawodowego na poniższych stanowiskach.
W metodzie Risk Score wartościowanie ryzyka opisuje wyrażenie:
R = S x E x P
gdzie parametrami wartość ryzyka R są:
– możliwe skutki zdarzenia, straty spowodowane przez zdarzenia,
– ekspozycja na zagrożenie,
– prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia.
Szacowanie poszczególnych parametrów ryzyka przedstawiono poniżej:
Szacowanie skutków zdarzenia:
| Wartość S | Szacowanie strat | Straty ludzkie |
| 1 | Mała | Udzielenie pierwszej pomocy |
| 3 | Średnia | Absencja |
| 7 | Duża | Ciężkie uszkodzenia ciała |
| 15 | Bardzo duża | Jedna ofiara śmiertelna |
| 40 | Katastrofa | Kilka ofiar śmiertelnych |
| 100 | Poważna katastrofa | Wiele ofiar śmiertelnych |
Szacowanie ekspozycji na zagrożenie:
| E | Opis ekspozycji |
| 0,5 | Znikoma (raz w roku) |
| 1 | Minimalna (kilka razy w roku) |
| 2 | Okazyjna (raz w miesiącu) |
| 3 | Sporadyczna (raz na tydzień) |
| 6 | Częsta (codziennie) |
| 10 | Stała |
Szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia:
| Wartość S | Opis |
| 0,1 | Teoretyczne możliwe |
| 0,2 | Praktycznie możliwe |
| 0,5 | Możliwe do pomyślenia |
| 1 | Tylko sporadycznie możliwe |
| 3 | Mało prawdopodobne, możliwe |
| 6 | Całkiem możliwe |
| 10 | Bardzo prawdopodobne |
W wyniku przeprowadzonej dla wszystkich zagrożeń analizy ryzyka ustala się poziom ryzyka, który jest akceptowalny i nie wymaga podejmowania żadnych działań profilaktycznych i zapobiegawczych. W pozostałych przypadkach należy ustalić zakres i terminy działań profilaktycznych:
Wartościowanie ryzyka:
| Wartość ryzyka R | Kategoria ryzyka | Działanie zapobiegawcze |
| R<=20 | Akceptowalne | Wskazana kontrola |
| 20<R>70 | Małe | Potrzebna kontrola |
| 70<R>200 | Istotne | Potrzebna poprawa |
| 200<R=400 | Duże | Potrzebna natychmiastowa poprawa |
| R>400 | Bardzo duże | Wskazane wstrzymanie pracy |