Czy wypadek zleceniobiorcy również należy wpisać do rejestru wypadków przy pracy?
Pytanie
Czy wypadek zleceniobiorcy również należy wpisać do rejestru wypadków przy pracy?
Czy też wpisowi podlegają wyłącznie wypadki pracowników?
Czy od faktu wpisania wypadku do rejestru uzależniona jest wypłata zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego?
ODPOWIEDŹ
Wypadek zleceniobiorcy opisany w karcie wypadku przy pracy również należy uwzględnić w rejestrze wypadków. Fakt wpisania (lub nie) danego wypadku do rejestru wypadków nie wpływa na prawo pracownika do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego, bowiem są to niezależne od siebie sprawy.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 30.10.2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych – dalej u.u.w., za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
1. podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
2. podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
3. w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 6 i 8 u.u.w., za wypadek przy pracy uważa się również nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu podczas wykonywania pracy na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, a także podczas wykonywania zwykłych czynności związanych z prowadzeniem działalności pozarolniczej w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.
Okoliczności i przyczyny zdarzenia wypadkowego, w którym poszkodowanym jest pracownik w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26.06.1974 r. – Kodeks pracy – dalej: k.p., zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1.07.2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, analizuje zespół powypadkowy (co do zasady składający się z pracownika służby bhp oraz społecznego inspektora pracy), który powinien tego dokonać nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, sporządzając protokół powypadkowy według wzoru ustalonego w przepisach rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24.05.2019 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
W przypadku, gdy poszkodowanym jest osoba świadcząca pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej lub prowadząca działalność gospodarczą, tryb postępowania powypadkowego określają przepisy rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 23.01.2022 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia.
Zgodnie z art. 234 § 3 k.p, pracodawca jest obowiązany prowadzić rejestr wypadków przy pracy. Ponadto, zgodnie z § 16 r.u.o.p.w., pracodawca prowadzi rejestr wypadków przy pracy na podstawie wszystkich protokołów powypadkowych. Wprawdzie przepisy nie określają wzoru rejestru wypadków, ale z powołanego powyżej przepisu wynika, że powinien on zawierać:
1. imię i nazwisko poszkodowanego,
2. miejsce i datę wypadku,
3. informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego,
4. datę sporządzenia protokołu powypadkowego,
5. stwierdzenie, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy,
6. datę przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosku o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy,
7. liczbę dni niezdolności do pracy,
8. inne informacje, niebędące danymi osobowymi, których zamieszczenie w rejestrze jest celowe, w tym wnioski i zalecenia profilaktyczne zespołu powypadkowego.
Pomimo tego, że przepisy rozporządzenia mówi tylko o protokołach powypadkowych, to jednak przepis k.p. mówi o wypadkach przy pracy.
Uważam więc, że w takim rejestrze należy uwzględnia również wypadki przy pracy, które zostały udokumentowane w karcie wypadku przy pracy.
Niemnie jednak sam fakt wpisania (lub nie) danego wypadku do rejestru wypadków przy pracy nie wpływa na prawo pracownika do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego, bowiem są to niezależne od siebie sprawy. Tym samym jeśli dane zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy, to bez względu na to, czy zostało udokumentowane w formie protokołu powypadkowego, czy też karcie wypadku przy pracy, poszkodowanemu przysługuje zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego, wypłacany w wysokości określonej w przepisach u.u.w.