< Wszystkie artykuły

Kto zgłasza do inspekcji pracy wypadek przy pracy?

Pytanie

Kto zgłasza do inspekcji pracy wypadek przy pracy?

ODPOWIEDŹ

Obowiązek powiadomienia właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy spoczywa na pracodawcy. W jego imieniu może to zrobić każdy upoważniony do tego pracownik.

UZASADNIENIE

W myśl art. 234 § 1 ustawy z 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm.) – dalej k.p., w razie wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalić w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom. Ponadto, zgodnie z art. 234 § 2 k.p., pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy.

Pojęcie śmiertelnego, ciężkiego i zbiorowego wypadku przy pracy zostały zdefiniowane w art. 3 ust. 4-6 ustawy z 30.10.2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1205 ze zm.), jako:

1. śmiertelny wypadek przy pracy, to „wypadek, w wyniku którego nastąpiła śmierć w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia wypadku”,

2. ciężki wypadek przy pracy, to „wypadek skutkujący ciężkim uszkodzeniem ciała, polegającym na utracie wzroku, słuchu, mowy, zdolności rozrodczej lub innym uszkodzeniu ciała albo rozstroju zdrowia, naruszającego podstawowe funkcje organizmu, a także chorobą nieuleczalną lub zagrażającą życiu, trwałą chorobą psychiczną, całkowitą lub częściową niezdolnością do pracy w zawodzie albo trwałym, istotnym zeszpeceniem lub zniekształceniem ciała”,

3. zbiorowy wypadek przy pracy to „wypadek, któremu w wyniku tego samego zdarzenia uległy co najmniej dwie osoby”.

Obowiązek powiadomienia właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o powyższych wypadkach przy pracy spoczywa na pracodawcy. W jego imieniu może to jednak zrobić każdy upoważniony do tego pracownik.

Warto również przypomnieć, że niedopełnienie tego obowiązku może skutkować karą grzywny w wysokości od 1.000 zł do 30.000 zł (art. 283 § 2 pkt 6 k.p.), a nawet odpowiedzialnością karną, o której mowa w art. 221 ustawy z 6.06.1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1444 ze zm.).

Table of Contents