< Wszystkie artykuły

Czy też wbrew woli pracownika należy wyposażyć stanowisko pracy w dodatkowe elementy?

Pytanie

Stanowisko pracy pracownika jest wyposażone w laptop służbowy. Pracownik ten wykonuje swoje obowiązki przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy przed monitorem. Pracownik złożył oświadczenie, że nie chce doposażyć swojego stanowiska w dodatkowe elementy takie jak: podstawka, klawiatura, mysz.

Czy takie oświadczenie w razie kontroli jest wystarczające?

Czy też wbrew woli pracownika należy wyposażyć stanowisko w dodatkowe elementy, pozostawiając mu decyzję czy będzie nich korzystać czy też nie?

ODPOWIEDŹ

Pracownik, który korzysta z laptopa przez co najmniej 4 godziny dziennie na stanowisku pracy (np. w biurze), powinien mieć tam zapewniony dodatkowy monitor lub podstawkę oraz dodatkową klawiaturę i mysz. Pracodawca nie może uchylić się od obowiązku wyposażenia stanowiska pracy w odpowiedni sprzęt, nawet jeśli pracownik złoży oświadczenie, że rezygnuje z tego prawa.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 207 § 2 ustawy z dnia 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 2025 r., poz. 277 ze. zm.),pracodawca jest chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bhp, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń, a także reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bhp oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy.

Organizując stanowisko pracy wyposażone w komputer pracodawca powinien uwzględnić wymagania określone w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

W wyniku nowelizacji powyższego rozporządzenia, która weszła w życie z 17.11.2023 r., w przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (np. laptop), stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.

Jeśli więc pracownik, który korzysta z laptopa przez co najmniej 4 godziny dziennie na stanowisku pracy (np. w biurze), powinien mieć tam zapewniony dodatkowy monitor lub podstawkę oraz dodatkową klawiaturę i mysz.

Co ważne, pracodawca nie może uchylić się od obowiązku wyposażenia stanowiska pracy w odpowiedni sprzęt, nawet jeśli pracownik złoży oświadczenie, że rezygnuje z tego prawa.

Table of Contents