Czy w przypadku wypadku w drodze do pracy kartę wypadku sporządza służba bhp?
Pytanie
Czy w przypadku wypadku w drodze do pracy, karta wypadku musi zostać sporządzona przez BHP-owca, czy może to zrobić kierownik?
Czy pracownika można przesłuchać telefonicznie zamiast osobiście?
ODPOWIEDŹ
Karta wypadku powinna być sporządzona przez pracodawcę (przy założeniu, że poszkodowany, który uległ wypadkowi jest pracownikiem) lub inną wyznaczoną przez niego osobę (również kierownik). Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do pracy lub z pracy nie należy do zadań służby BHP.
Ze względów dowodowych, oświadczenia poszkodowanego, członka jego rodziny lub świadków co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia powinno mieć formę pisemną.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 57b ust. 3 Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do pracy lub z pracy dokonują w karcie wypadku w drodze do pracy lub z pracy pracodawcy w stosunku do ubezpieczonych, będących pracownikami.
Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do pracy lub z pracy nie należy do zakresu działania służby bhp, o którym mowa w § 2 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy, w związku z tym służba bhp, nie może być obciążona tym zadaniem. Zasada ta nie dotyczy pracowników zatrudnionych przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania, uznanie zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy następuje na podstawie:
1) oświadczenia poszkodowanego, członka jego rodziny lub świadków co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia;
2) informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności i przyczyny zdarzenia lub udzielających poszkodowanemu pierwszej pomocy;
3) ustaleń sporządzającego kartę.
Nie ustalono jednoznacznie w jakiej formie poszkodowany pracownik powinien złożyć oświadczenie co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia, jednak ze względów dowodowych wskazane jest by oświadczenie to zostało sporządzone w formie pisemnej.