< Wszystkie artykuły

Czy po wypadku samochodowym, do którego doszło w drodze z domu do pracy pracodawca ma obowiązek powołać zespół powypadkowy?

Pytanie

Czy po wypadku samochodowym, do którego doszło w drodze z domu do pracy pracodawca ma obowiązek powołać komisję powypadkową?

Czy wypadek tego typu traktowany jest jako wypadek przy pracy czy na równi z wypadkiem przy pracy?

ODPOWIEDŹ

Zdarzenie, które miało miejsce w drodze pracownika z domu do pracy, należy rozpatrywać w kategorii „wypadku w drodze z domu do pracy”. W takim przypadku przepisy nie obligują pracodawcy do powoływania zespołu powypadkowego, a jedynie do ustalenia przyczyn i okoliczności zdarzenia oraz sporządzenia karty wypadku w drodze z domu do pracy.

UZASADNIENIE

W myśl art. 57b ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych za wypadek w drodze do pracy lub z pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, jeżeli droga ta była najkrótsza i nie została przerwana. Jednakże uważa się, że wypadek nastąpił w drodze do pracy lub z pracy, mimo że droga została przerwana jeżeli przerwa była życiowo uzasadniona i jej czas nie przekraczał granic potrzeby, a także wówczas, gdy droga, nie będąc drogą najkrótszą, była dla ubezpieczonego, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.

Za drogę do pracy lub z pracy uważa się oprócz drogi z domu do pracy lub z pracy do domu również drogę do miejsca lub z miejsca:

1) innego zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego,

2) zwykłego wykonywania funkcji lub zadań zawodowych albo społecznych,

3) zwykłego spożywania posiłków,

4) odbywania nauki lub studiów.

Szczegółowe zasady, tryb uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposób jego dokumentowania, wzór karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz termin jej sporządzania określają przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania.

W odróżnieniu od wypadków przy pracy oraz traktowanych na równi z wypadkami przy pracy, w razie wypadku w drodze do pracy i z pracy pracodawca nie ma obowiązku powoływania zespołu powypadkowego, bowiem zgodnie z przepisami powyższego rozporządzenia, dokumentacja powypadkowa jest sporządzana w składzie jednoosobowym (np. przez pracownika służby bhp).

Ustalenie okoliczności wypadku w drodze do pracy lub z pracy jest dokonywane w karcie wypadku w drodze do pracy lub z pracy, której wzór stanowi załącznik do powyższego rozporządzenia.

Uznanie samego zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy następuje na podstawie:

1) oświadczenia poszkodowanego, członka jego rodziny lub świadków co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia;

2) informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności i przyczyny zdarzenia lub udzielających poszkodowanemu pierwszej pomocy;

3) ustaleń sporządzającego kartę.

Karty wypadku w drodze nie zatwierdza pracodawca (podpis składa jedynie osoba, która ją sporządziła). Podobnie jak w przypadku postępowania po wypadku przy pracy, karta wypadku powinna być sporządzona nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o zdarzeniu, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje poszkodowany lub członek jego rodziny, a drugi przechowuje się w dokumentacji powypadkowej.

Table of Contents