Tematyka szkoleń okresowych inżynieryjnych
CEL SZKOLENIA BHP
1. Cel szkolenia
Szkolenie BHP dla pracowników inżynieryjno-techniczncyh przyjmuje za cel aktualizacje i uzupełnienie wiedzy oraz umiejętności uczestników szkolenia w szczególności z zakresu:
a) identyfikacji i oceny zagrożeń występujących w procesach pracy,
b) organizacji pracy i stanowisk pracy zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii,
c) metod likwidacji lub ograniczenia zagrożeń czynnikami występującymi w środowisku pracy.
2. Uczestnicy szkolenia
Szkolenie dla jest przeznaczone dla pracowników inżynieryjno-technicznych zakładów pracy, w szczególności projektantów, konstruktorów, technologów, organizatorów produkcji. Przy kompletowaniu grup pracowników do szkolenia należy brać pod uwagę podobieństwo prac wykonywanych przez uczestników szkolenia.
| Lp. | Temat szkolenia | Liczba godzin zajęć teoretycznych (wykładów) | Liczba godzin zajęć praktycznych (ćwiczeń) |
| 1 | Regulacje prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy: | 3 | |
| a) aktualne przepisy (z uwzględnieniem zmian), w tym dotyczące: | |||
| – praw i obowiązków pracodawców i pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz odpowiedzialności za naruszenie przepisów lub zasad bhp, | |||
| – odpowiedzialności projektantów, konstruktorów i technologów związanej z wykonywanym zawodem, | |||
| – wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy dla budynków i pomieszczeń zakładów pracy (w tym pomieszczeń higieniczno-sanitarnych), | |||
| – wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii dla maszyn i innych urządzeń technicznych, | |||
| – systemu oceny zgodności wyrobów z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny pracy, | |||
| – nadzoru i kontroli warunków pracy, | |||
| b) problemy związane z interpretacją niektórych przepisów | |||
| 2 | Metody identyfikacji, analizy i oceny zagrożeń czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, uciążliwymi i niebezpiecznymi występującymi w procesach pracy oraz oceny ryzyka związanego z tymi zagrożeniami | 3 | |
| 3 | Kształtowanie warunków pracy zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa pracy i ergonomii, w tym w zakresie metod likwidacji lub ograniczenia oddziaływania na pracowników czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych i niebezpiecznych (m.in. przez odpowiednie rozwiązania projektowe, technologiczne i organizacyjne) | 4 | |
| 4 | Nowoczesne rozwiązania techniczno-organizacyjne wpływające na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny pracy (w szczególności urządzenia wentylacyjno-klimatyzacyjne, urządzenia zabezpieczające, środki ochrony indywidualnej) | 2 | |
| 5 | Ćwiczenia dotyczące uwzględniania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w projektowaniu | 3 | |
| 6 | Zasady postępowania w razie wypadku w czasie pracy i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasady udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku | 1 | |
| Razem godzin: | 13 | 3 |
**) W godzinach lekcyjnych trwających 45 minut.