< Wszystkie artykuły

Czy przepisy ustanawiają „ostateczny” termin zgłaszania wypadku przy pracy przez pracownika? teraz byłego pracownika

Pytanie

Czy przepisy ustanawiają „ostateczny” termin zgłaszania wypadku przy pracy przez pracownika?

Pracownik przekazał pracodawcy po 1,5 roku informację o wypadku przy pracy. W chwili zgłoszenia nie był już pracownikiem tego pracodawcy.

Kto w takim przypadku powinien przeprowadzić postępowanie powypadkowe?

ODPOWIEDŹ

Przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy – dalej r.u.o.w.p. nie wprowadzają terminu zawitego na zgłoszenie wypadku przy pracy. Należy zrobić to niezwłocznie. Nie określono jednak sankcji za niedochowanie tego terminu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z § 2 r.u.o.p.w. pracownik, który uległ wypadkowi, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala, powinien poinformować niezwłocznie o wypadku swojego przełożonego. Przepisy nie określają, kto przeprowadza postępowanie powypadkowe, gdy stosunek pracy już ustał, wydaje się jednak, że analogicznie winien zrobić to były pracodawca, u którego wypadek miał miejsce.

Table of Contents