< Wszystkie artykuły

Czynności postępowania powypadkowego krok po kroku

28.04.2023AKTUALNE

arrow_left sharing button

Pytanie:

Zaczynam dopiero świadczenie usług związanych z BHP. Proszę o informacje, jakie po kolei dokumenty i kwestie powinienem załatwić przy prowadzeniu postępowania powypadkowego?

Odpowiedź: 

Postępowanie powypadkowe obejmuje szereg czynności mających na celu:

  1. dokonanie kwalifikacji prawnej zdarzenia poprzez ustalenie, czy zdarzenie jest:
  • wypadkiem przy pracy,
  • wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy,
  • wypadkiem w okresie ubezpieczenia wypadkowego – innego wypadku przy pracy itp.
  1. ustalenie, czy istnieją okoliczności wyłączające uprawnienia poszkodowanego do świadczeń odszkodowawczych,
  2. określenie środków i wniosków prewencyjnych, tj. przedsięwzięć mających na celu niedopuszczenie do podobnych zdarzeń wypadkowych w przyszłości.

W celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku oraz dokonania kwalifikacji prawnej zdarzenia, pracodawca powołuje zespół powypadkowy.

Skład zespołu powypadkowego, jego obowiązki, zakres dokumentacji powypadkowej oraz terminy sporządzania i zatwierdzania protokołu zostały określone w rozporządzeniu w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.

Kolejność czynności w postępowaniu powypadkowym

Zespół ma obowiązek, w następującej kolejności:

  1. dokonania oględzin miejsca wypadku, w tym stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych, a także zbadania warunków wykonywania pracy i innych okoliczności, które mogły mieć związek z badanym zdarzeniem;
  2. sporządzenia, w razie potrzeby, szkicu lub fotografii miejsca wypadku;
  3. wysłuchania wyjaśnień poszkodowanego – jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala;
  4. zebrania informacji dotyczących wypadku od świadków;
  5. zasięgnięcia opinii lekarza, a w razie potrzeby, opinii innych specjalistów – w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku;
  6. zebrania innych dowodów dotyczących wypadku.

Ważne

Pracodawca ma obowiązek przeprowadzić postępowanie powypadkowe w przypadku każdego wypadku, o którym powziął wiadomość, niezależnie od przyjętego w zakładzie pracy trybu powiadamiania o wypadkach i niezależnie od tego, czy powiadomienie wpłynęło zgodnie z tym trybem, czy też w inny sposób. W sprawie każdego wypadku powinny zostać ustalone jego okoliczności i przyczyny oraz powinna być sporządzona dokumentacja powypadkowa.

Zespół powypadkowy powinien rozpocząć ustalanie okoliczności i przyczyny niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku oraz sporządza protokół powypadkowy nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku. Pracodawca, po uprzednim zapoznaniu poszkodowanego z treścią protokołu, zatwierdza protokół nie później niż w terminie 5 dni od daty jego sporządzenia.

Dokumentowanie postępowania powypadkowego

Dokumentami stanowiącymi integralną część protokołu powypadkowego, będącymi załącznikami do protokołu, które powinny zostać wymienione w wykazie załączników są:

  • zapisy wyjaśnień poszkodowanego i informacji uzyskanych od świadków,
  • pisemna opinia lekarza lub innych specjalistów,
  • szkice i fotografie miejsca wypadku,
  • inne dokumenty, w szczególności jeżeli zostały przywołane w opisie okoliczności i przyczyn wypadku,
  • zdanie odrębne członka zespołu powypadkowego,
  • uwagi i zastrzeżenia poszkodowanego do treści protokołu.

Na podstawie protokołu powypadkowego, w którym stwierdzono, że dane zdarzenie jest wypadkiem przy pracy, sporządza się statystyczna kartę wypadku. Po sporządzeniu statystycznej karty wypadku: część I karty (Z-KW) przekazuje się do GUS, nie później niż w terminie 14 dni roboczych od dnia, w którym sporządzono Kartę wypadku. Natomiast część II karty (Z-KW), nie później niż z upływem 6 miesięcy od dnia sporządzenia Karty wypadku.

 Podstawa prawna 

Autor: 

Halina Góralska
Gł. Specjalista ds. bhp
wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp

Table of Contents