< Wszystkie artykuły

Kiedy i kto ma obowiązek zgłoszenia wypadku do PIP oraz Prokuratury?

16.06.2023AKTUALNE


Pytanie:

Czy wykonanie telefonu na nr 112 jest równoznaczne z powiadomieniem o ciężkim, śmiertelnym, zbiorowym wypadku przy pracy PIP i prokuratury? Czy przy zgłoszeniu wypadku przy pracy na nr tel. 112 z automatu powiadomione są powyższe służby? Czy też należy je zawiadamiać odrębnie?

Odpowiedź: 

Zawiadomienie właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy może zostać przekazane przez pracodawcę bezpośrednio lub przez osobę przez niego upoważnioną. Zgłoszenie zdarzenia pod numer alarmowy 112 nie stanowi wypełnienia obowiązku zgłoszenia wypadku do okręgowego inspektora pracy oraz prokuratora.

Wypadek ciężki, zbiorowy lub śmiertelny – obowiązek zawiadomienia

Konsekwencją wypadku może być uraz lub śmierć, ponadto w zdarzeniu może uczestniczyć jedna, jak również większa liczba osób. W zależności od skutków zdarzenia, wypadek może być przedmiotem relacji między poszkodowanym, pracodawcą oraz zespołem powypadkowym. Nie można jednak wykluczyć, że informacja o wypadku będzie musiała być przekazana na zewnątrz. Taka sytuacja będzie miała miejsce w razie wystąpienia wypadku ciężkiego, zbiorowego lub śmiertelnego.

Ważne

Pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy.

Z przepisu wynika, że obowiązek zawiadomienia okręgowego inspektora pracy oraz prokuratury leży na pracodawcy. W przypadku większych pracodawców będących jednostkami organizacyjnymi można przyjąć, iż pracodawca ma prawo upoważnić pracownika do zrealizowania w jego imieniu obowiązku zawiadomienia o wypadku.

W praktyce pracodawca może mieć wątpliwość, czy zgłoszenie zdarzenia pod numer alarmowy 112, który jest numerem systemu powiadamiania ratunkowego, wiąże się ze zrealizowaniem obowiązku zawiadomienia okręgowego inspektora pracy oraz prokuratury. Odnosząc się do powyższej wątpliwości należy mieć na względzie, że zgłoszenia z numerów alarmowych trafiają do operatorów zatrudnionych w Centrach Powiadamiania Ratunkowego. Operatorzy przekazują drogą elektroniczną, wszystkie zebrane o zdarzeniu informacje do odpowiednich dyspozytorów ratownictwa medycznego, Państwowej Straży Pożarnej i Policji, którzy decydują o zaangażowaniu odpowiednich jednostek. Niezależnie od powyższego należy uznać, iż obowiązek zawiadomienia okręgowego inspektora pracy oraz prokuratury ma charakter bezpośredni, w tym zakresie, że pracodawca lub osoba upoważniona powinni zawiadomić konkretną jednostkę organizacyjną PIP oraz właściwą miejscowo jednostkę prokuratury, bez pośredników, czyli niezależnie od złożenia zawiadomienia pod numerem 112.

Uwaga!

Poinformowanie o zdarzeniu, które może być kwalifikowane w kategoriach wypadku przy pracy, pod numer 112 nie oznacza automatycznie wypełnienia obowiązku zawiadomienia o wypadku okręgowego inspektora pracy oraz prokuratury. Każda z powyższych instytucji powinna być zawiadomiona przez pracodawcę lub osobę upoważnioną w sposób oddzielny.

 Podstawa prawna 

Table of Contents